Ajankohtaista
Verkko-opiskelun hyödyt ja haasteet
E-oppiminen, e-opetus, eLearning, verkko-opetus ja verkko-oppiminen, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytännössä tämä tarkoittaa oppimista ja opetusta, tiedon hankkimista, soveltamista ja ymmärtämistä verkon ja digitaalisten kanavien kautta. Kyseessä ei ole ohimenevä ilmiö, vaan verkko-opetus ja -oppiminen on tullut pysyäkseen eri organisaatioiden, oppilaitosten ja järjestöjen koulutustoimintaan.
Opiskelijat ja ammattilaiset etsivät joustavia ja tehokkaita tapoja oppia uutta. Verkko-opiskelun suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina ja sen myötä monet oppilaitokset tarjoavat yhä lisääntyvissä määrin verkkokursseja ja etäopetusta.
Verkko-opiskelu mahdollistaa opiskelun paikasta riippumatta, mutta siitä hyötyvät myös ne, jotka eivät voi osallistua perinteisiin luokkahuoneopetukseen. Oppimateriaalit voivat olla saatavilla reaaliajassa tai asynkronisesti, joka mahdollistaa opiskelun omaan tahtiin.
Verkko-opetuksessa voidaan käyttää eri muotoja ja menetelmiä:
- Verkon tukema lähiopetus yhdistää perinteisen luokkaopetuksen ja verkkomateriaalin käytön.
- Verkkoon painottuva monimuoto-opetus kombinoi verkkokursseja ja lähiopetusta.
- Itseopiskelu verkossa mahdollistaa joustavan oppimisen ajasta ja paikasta riippumatta.
Verkko-oppimisen etuja ovat muun muassa:
- Opiskelija voi suunnitella opinnot itsenäisemmin ja edetä omaan tahtiinsa
- Opettajan manuaalisesti tehtävä työ vähenee, kun koulutusmateriaali on verkossa. Lisäksi verkko-opetus tekee opetuksesta monimuotoisempaa, kun materiaaleihin voidaan sisällyttää esimerkiksi videoita, simulaatioita ja keskustelupalstoja.
- Opetusta voi järjestää joustavasti etänä ja siihen voi osallistua paikasta riippumatta. Tämä on myös taloudellisempaa kuin perinteinen luokkahuoneopetus.
- Oppimistulosten seuranta on tehokkaampaa.
Verkko-opetuksen laadun mittaaminen
Tässä listattuna muutamia esimerkkejä verkko-opetuksen laadun mittaukseen:
- Reaktiot: Mitä opiskelijat ajattelivat koulutuksesta? Tämä mittaa heidän reaktioitaan ja kokemuksiaan.
- Oppiminen: Kuinka paljon tietoa tai taitoa opiskelijat hankkivat? Tämä mittaa oppimista.
- Käyttäytyminen: Kuinka paljon opiskelijoiden käyttäytyminen ja taidot parantuivat? Tämä mittaa käyttäytymisen muutosta.
- Tulokset: Mikä oli vaikutus liiketoimintaan?
Kun toteutat verkko-opetusta, kannattaa opiskelijoilta kerätä käyttäjäpalautetta. Sen perusteella voit kehittää opetustasi. On hyvä muistaa, että laadun kehittäminen on jatkuva prosessi, sillä opiskelijoiden tarpeet ja odotukset voivat vaihdella.
Verkko-oppimisen ja -opetuksen haasteet
- Opiskelijoiden motivaation ja kiinnostuksen ylläpitäminen
- Vähäinen vuorovaikutus opettajien ja muiden opiskelijoiden kanssa
- Opiskelijan ajankäytön hallinta, koska verkko-oppiminen voi olla pitkälti itsenäistä opiskelua
- Sisällön ja opetusmateriaalinen päivittäminen.
Lisäksi verkko-opetus vaatii opetushenkilökunnalta verkkopedagogiikan ja pedagogiikan huomioimisen taitoja, joista voit lukea lisää aiemmasta blogitekstistäni: Pedagogiikan merkitys verkko-oppimisympäristöissä – Turun AKK Yhteenvetona voidaan todeta verkko-opetuksen tarjoavan joustavuutta ja laajempaa saatavuutta, mutta se vaatii myös itseohjautuvuutta ja jatkuvaa kehitystyötä.