Blogi

Uudet konstit kukkimaan

Osku Laukkanen 19.2.2018

Uutta ammatillista koulutusta on kohta toteutettu suomen niemellä jo kaksi kuukautta. Rivakasti läpi vedetty lakiuudistus on herättänyt resonointia monelta laidalta.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan suurin haaste on vanhasta poisoppiminen. Vanhat toimintamallit ovat juurtuneet syvälle. Vanhaan on turvallista ja helppo nojata, ja juuripa siksi uuden vertailu vanhaan ei ole millään muotoa järkevää. Se ei vie eteenpäin.

Ammatillisten tutkintojen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää suomalaisten ammatillista osaamista ja työllisyyttä, kehittää työ- ja elinkeinoelämää, antaa valmiuksia yrittäjyyteen ja työ- ja toimintakyvyn jatkuvaan ylläpitoon sekä tukea elinikäistä oppimista ja ammatillista kasvua.

Tähän tavoitteeseen pyritään työ- ja elinkeinoelämän kanssa tukemalla opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi yhteiskunnan jäseniksi sekä antamalla heille jatko-opintovalmiuksien ja jatkuvan kehittymisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja.

Yhteistyö ja ovien avaaminen ammatillisessa koulutuksessa saavat uudet konstit kukkimaan. Mieluummin outthebox kuin inthebox.

Me vanhat ns. aikuiskoulutusorganisaatiot olemme toteuttaneet tutkintoja jo vuosikymmenet yhteistyössä työelämän kanssa. Oppiminen on toteutettu pääosin työpaikoilla ja osaaminen on näytetty työelämän aidoissa työtehtävissä. Nämä yhteydet ja kumppanuudet siivittävät edelleen toimintaamme, mutta entistä terävämmin suunnitellusti.

Tilanne on eri ns. vanhalla nuorisopuolella, jossa konstipussi pursuaa tässä mielessä. Oppimisen ja näyttöjen siirtäminen työelämään, ei ole helppo juttu. Mutta yhteistyöllä ja kumppanuuksilla siitäkin selvitään.

Työelämän toimijat, järjestöt ja yrittäjät ovat kanssamme samassa boxissa. Opiskelijoiden osaaminen ja ammattitaito ammatillisessa koulutuksessa syntyvät yhdessä työelämän kanssa. Vain siten saadaan positiivista vetovoima ammatilliselle koulutukselle, ja entistä osaavampia työelämän tekijöitä.

Osku Laukkanen

Minulla on kohta kolmenkymmenen vuoden kokemus Turun AKK:ssa. Vastaan pedagogisena rehtorina oppimisen ja opettamisen kokonaisuuden johtamisesta. Saan tehdä töitä innostaen, tukien ja innovoiden aktiivisen henkilöstömme kanssa. Onnistumiset rakentuvat ihmisten väliseen luottamukseen, tehokkuuteen, osaamiseen ja strategiseen laatutyöhön. Toinen ammatillinen osaamiseni liittyy journalismiin, olen tehnyt toimittajan töitä vuodesta 1985 lähtien, pääosin Ylen urheilutoimituksessa.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 7.2.2023 Ajankohtaista

    Ohjaajaksi eri ikäisille

    Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteiden uudistuttua vuoden 2023 alusta on tutkinnossa enemmän valinnanvaraa ja mm. mahdollisuus suuntautua ohjaamaan vain yläkouluikäisiä tai aikuisia. Aiemmin tutkinnossa oli pakollisena osana aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus, joka edellytti harjoittelua koululaisten iltapäivätoiminnassa. Uudistuksen jälkeen on mahdollista valita, tekeekö tutkinnon lasten ja nuorten vai aikuisten parissa. Nyt tutkinto vastaa paremmin työelämän vaatimuksia […]

  • 22.6.2020 Blogi

    Uudet ja vanhat konstit

    Kesän helteetkään eivät lamaannuta Turun AKK:n toimintaa. Tutkintoja, tutkinnon osia ja työelämän sertifikaatteja suoritetaan työelämän tarpeeseen läpi kesän. Osaamisen kehittämistä tarvitaan myös kesän helteillä, ja sitä löytyy meiltä! Koronakevään aikana oppiminen on Turun AKK:ssa jatkunut pääosin etä- ja verkko-oppimisena. Esimerkiksi teoriatunnit, oppimistehtävät ja arviointikokoukset allekirjoituksineen ovat toteutuneet digitaalisesti. Opiskelijamme, työelämän kumppanimme ja myös opettajamme ovat […]

  • Opettaja Anniina Nieminen kuulokkeet päässä kannettavan tietokoneen ääressä.

    2.7.2024 Ajankohtaista

    Pedagogiikan merkitys verkko-oppimisympäristöissä

    Verkko-oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon pedagogiset näkökulmat. Lue opettaja Anniina Niemisen vinkit verkko-oppimisympäristön suunnitteluun.

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 4.2.2022 Opiskelijatarinat

    Nuorenakin voi vaihtaa alaa

    Moni ajattelee, että kun kerran olet jonkin ammatin opiskellut, niin sitä työtä on sitten tehtävä vaikkei se tuntuisikaan omalta. Mutta eihän se niin mene. Jos huomaa, että nykyinen ala ei olekaan se oma juttu, niin miksi kärvistellä periaatteen vuoksi? 22-vuotias Jaana on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt toimia kauneudenhoitoalan yrittäjänä. Hän lähti peruskoulun jälkeen opiskelemaan kosmetologiksi. […]

  • 13.8.2019 Blogi

    Syksy käyntiin opiskelemalla

    Hyvän kesän jälkeen on mukava aloittaa oppimisen syksy 2019. Ammatilliset tutkinnot tarjoavat hienoja mahdollisuuksia uuden osaamisen hankkimiselle ja unelmien täyttymiselle. Tutkinto tai sen osa voi olla se puuttuva palanen työllistymiselle. Ammatillisessa koulutuksessa opiskelee vuosittain enemmän aikuisia kuin nuoria. Siihen on hyvät perusteet, sillä ammatillinen tutkinto tai tutkinnon osa vie nopeasti eteenpäin. Turun AKK:ssa tietojaan päivittää […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun