Ajankohtaista
Miten pysyä mukana kehittyvässä digitalisaatiossa?
Digitalisaatio menee jatkuvasti eteenpäin ja organisaatiot hengästyvät yrittäessään pysyä mukana kehityksen tahdissa. Digitaalisen osaamisen vahvistaminen on välttämätöntä kaikilla koulutusasteilla yleissivistävästä, ammatilliseen ja korkea-asteelle koulutusalasta riippumatta.
Oph:n tulevaisuuteen suuntaavassa ”Laaja-alainen osaaminen 2030-luvulla”-artikkelissa on nostettu esiin, että organisaatioissa ei olla vielä edes hahmotettu, millaista osaamista digitalisaatio tulee vaatimaan ja se näkyy jo nyt akuuttina osaamisvajeena. Käytännössä tämä tarkoittaa digiosaamisen kehittämistä esimerkiksi lisenssien, tekijänoikeuksien, hallinnoinnin, tallentamisen, saavutettavuuden ja turvallisuuden parissa. Tietotekniikan käyttötaito korostuu ja yhä tärkeämmäksi nousee myös kyky omaksua uusia järjestelmiä ja ohjelmia sekä hallita tiedonhallintaohjelmistoja. Myös tiukentuneet tietosuojasäädökset ja lisääntyneet verkkohyökkäykset lisäävät tietoturvaosaamista kaikissa työtehtävissä.
Teknologian rooli kasvaa opetustyössä ja haastaa opetushenkilöstöä valitsemaan oppimisen kannalta sitä parhaiten edistävät digityökalut. Muutoksella on myös positiivisia vaikutuksia, sillä digitalisaatio ja tekoäly mahdollistavat esimerkiksi entistä paremman oppimistulosten seuraamisen, oppimisvaikeuksien tarkemman ja nopeamman tunnistamisen, yhteisöllisten toimintatapojen muodostumisen sekä ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun. Jatkossa oppijat voivat osallistua koulutukseen helpommin ja saada oppimiseen entistä monipuolisempaa tukea ja ohjausta.
Turun AKK:ssa on tartuttu tähän haasteeseen myös hanketyössä. Kuluvana vuonna päättyvässä Digiosaava.fi – digitalisaation johtaminen ja osaamisen kehittäminen -hankkeessa on luotu digitaalisen johtamisen ja osaamisen kokonaisuus, joka sisältää kehittämisen polun sekä koulutuskokonaisuudet johdolle, hallintohenkilöstölle ja opetus- ja tukihenkilöstölle. Hankkeen lopputulemana kehitettiin osaamiskampus, joka löytyy osoitteesta digiosaava.fi/osaamiskampus. Kehitystyö jatkuu edelleen tammikuussa 2024 alkaneessa Ammatillisen koulutuksen järjestäjien digikyvykkyyden vahvistaminen -hankkeessa, jossa keskitytään digikyvykkyyden tuomiseen osaksi toimintaa ja digiosaamisen jalkauttamiseen opetushenkilöstölle.
Kirjoittaja on Turun AKK:n puhtausalan opettaja Anniina Nieminen, joka opiskelee parhaillaan Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa digiopen erikoistumiskoulutuksessa, jossa syvennytään rakentamaan pedagogisesti mielekkäitä, digitalisaatiota hyödyntäviä oppimisympäristöjä ja opintokokonaisuuksia. Opintojen puitteissa Nieminen kehittää Turun AKK:n toimintaa vastaamaan digitalisaation asettamiin vaatimuksiin oppilaitosympäristössä.