Blogi

Miten autoalaa voi opettaa etänä? Lue ja tiedä!

Erno Hauhia 26.3.2020

Lähiopetus hoidetaan Google Classroomilla ja Google Meet-sovelluksella, jotka ovat olleet käytössä opetuksessa muutenkin jo noin puolitoista vuotta, joten niiden käyttö oli tuttua. Opiskelijoita myös tuetaan sovellusten käytössä. Toki päivät venyvät, kun kaikki tehdään näiden välityksellä. Opettajamme Jari Koivuniemi on ollut merkittävässä roolissa sähköisten opetusmateriaalien luomisessa. Lisäksi opiskelijoihin ollaan aktiivisesti yhteydessä WhatsAppilla, sähköpostitse ja puhelimitse.

Lukujärjestys aikatauluttaa etäpäivän

Uutena asiana etäopetukseen tuli etätyöpäivien lukujärjestys, jossa opiskelijalla on lukumateriaalia, videoita, Meet-palavereita ja palautettavia tehtäviä. Kaikkiin tehtäviin on luotu lyhyt ohje, mitä pitää tehdä. Lisäksi ollaan nyt alettu lisäämään jo valmiisiin materiaaleihin ääniselostuksia.

Oppimateriaaleja alan huippuyrityksiltä

Autoalan opettajat ovat pohtineet keinoja opetuksen monipuolistamiseksi poikkeustilanteessa, kun autoja ei päästä käytännössä ”rassaamaan”. Uutena ideana välähti, että pyydetään yhteistyökumppaneilta heidän koulutusmateriaalejaan. Autopurkaamosta materiaaleja ollaan jo saatu ja Würth lähettää parasta aikaa hirmuista määrää omaa koulutusmateriaaliaan. Kontaktoimme myös autojen maahantuojia ja tulemme saamaan materiaaleja myös sieltä.

Työharjoittelut jatkuvat toistaiseksi

Harjoittelussa olevat jatkavat työnantajan ohjeiden ja pelisääntöjen mukaisesti. Mikäli esimerkiksi työharjoittelupaikassa alkaa lomautukset, silloin ei opiskelijakaan voi jatkaa siellä. Olemme tiiviisti yhteydessä harjoittelussa oleviin opiskelijoihin ja tarkistetaan, että kaikki on ok. Työharjoittelijat käyttävät etänä Edukit-sovellusta ja päiväkirjaa.

Opetus painottuu nyt tietopuoleen

Etäopetuksessa tietopuolen oppiminen pysyy vastaavalla tasolla, mutta käytännön puolen opetus jää kokonaan tässä kohtaa. Ihmiset tosin oppivat eri tavoilla. Jotkut oppivat lukemalla, toiset kuuntelemalla ja jotkut tekemällä tai tekemällä muistiinpanoja. Tavoite on, että opinnot etenevät suunnitelman mukaisesti, mutta on varmasti liian aikaista sanoa, miten tämä tilanne vaikuttaa opintojen etenemiseen.

Uusia käytänteitä

Meillä aloitti maanantaina 16.03.2020 uusi ryhmä, joka kutsuttiin paikalle aloituspäivänä. Teimme heti sellaisen päätöksen, että ryhmältä kerätään yhteystiedot ja pidetään TE-toimiston alkuinfo, jonka jälkeen heidät passitettiin heti kotiin. Ensimmäisen päivän tehtävä oli tehdä itsestä esittelyvideo tai esittelyteksti kuvan kera. Tämän jälkeen oppistartti tehtiin etänä Meetin kautta ja se myös nauhoitettiin. Nauhoitus jaettiin Classroomiin ja ja siihen luotiin pisteytetty kysely, jolla varmistettiin, että asiaa on opiskeltu. Tämä onnistui mielestäni hyvin.

 

Erno Hauhia

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 6.4.2020 Ajankohtaista

    Sähköasennusmestariksi verkossa!

    Turun AKK:ssa on nyt mahdollista opiskella sähkö- ja automaatioalan erikoisammattitutkinto pääosin verkko-opintoina, jolloin opiskelijan kotipaikkakunnalla ei ole merkitystä. Tilaisuus on ainutlaatuinen ja koulutus on poikinut hakijoita Hangosta Sodankylään. Koulutukseen hakeutuvalla tulee olla sähköalan vahva ammatillinen osaaminen sekä kokemusta esim. sähkö- ja automaatioalan projekteissa työnjohto- ja suunnittelutehtävissä, nokkamiehenä, työnjohtajana, työryhmän vetäjänä tai esimiehinä toimimisesta. Koulutus toteutetaan ensisijaisesti […]

  • 22.9.2022 Opiskelijatarinat

    Sähköasennusmestariksi oman työn ohella

    Olemme kouluttaneet sähköasennusmestareita verkossa ympäri Suomea jo parin vuoden ajan. Alan suunnittelu- ja työnjohtotehtävien osaamista syventävä erikoisammattitutkinto on suunnattu alalla työskenteleville sekä alan yrittäjille. Verkko-opiskelu ei kysy aikaa eikä paikkaa, opintoja voi suorittaa mistä tahansa ja tallenteisiin voi palata aina uudelleen. Riihimäkeläinen Launossähkö Oy:n yrittäjä Joni Ventola aloitti koulutuksen keväällä 2022. Sähkösuunnittelua ja siihen liittyvää […]

  • Ohjausalan opiskelijoita

    26.5.2023 Ajankohtaista

    Ohjauspalvelujen asiantuntijat valmistuivat

    Meiltä valmistui uusi, iloinen oppisopimusryhmä ohjausalan ammattilaisia, jotka tekevät työssään asiakasohjausta mm. työllisyyden ja koulutuksen parissa. He suorittivat työn ohessa kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta ”osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus” -tutkinnonosan, joka syventää asiakaslähtöistä ohjausosaamista. Koulutus antaa osaamista toimia eri ohjaustilanteissa. Koulutus toteutetaan opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan työtehtävät huomioiden. Ryhmä on tyytyväinen koulutukseen ja suosittelee sitä kaikille […]

  • 28.2.2018 Yritystarinat

    Sähkö- ja hybridiautojen purkaminen vaatii ammattitaitoa

    Sähkö- ja hybridiautojen yhä yleistyessä lisääntyy myös niiden sähköturvallinen korjaaminen ja purkaminen. Työssä on ensiarvoisen tärkeää auton jännitteettömäksi tekeminen, sillä korkeajänniteakut ovat varomattoman käsissä hengenvaarallisia. Aihe koskee kaikkia myös silloin, jos saapuu ensimmäisena kolaripaikalle. “Hybridi- ja sähköautojen määrä teillämme on nousussa. Vielä purkuautoja on verraten vähän ja tästä johtuen tietotaitoa sähköttömäksi tekemisestä ei juuri ole. […]

  • 28.11.2018 Opiskelijatarinat

    Kaikki on mahdollista, kun rohkeutta riittää

    Rebwar Sheikhi saapui kotimaastaan Iranista Rovaniemelle vuonna 2008. Hän opiskeli suomen kieltä, muutti Turkuun kesällä 2011 ja hankki muutakin koulutuksellista osaamista. Turkuun miehen toi mahdollisuus nähdä helpommin perhettä sekä osallistua kurdien toimintaan ja tapahtumiin. Vuonna 2014 Rebwar pääsi Turun AKK:hon opiskelemaan autoalaa. Aiempi kosketus autoihin oli taksikuskina toimiminen. Koulutus osoittautui mielekkääksi ja kaksi vuotta myöhemmin […]

  • 28.2.2018 Blogi

    Tehtävä: etsi paikka ja kuvaa se!

    Hello! Turvapt-opiskelijoillamme on pitänyt kiirettä isossa omenassa! Tässä tuntojaan sunnuntailta kirjoittelee opiskelija Sonja Ajo. 25.2.2018 Tänään päivän ohjelma alkoi vasta klo 10.30 joten sai nukkua vähän pidempään – onneksi! Jakauduimme kolmen hengen pienryhmiin. Jokainen ryhmä sai oman ”kohteen”, jonne piti löytää ja ottaa paikasta kuva. Kohteita olivat mm. Chinatown, Central Park, Little italy ja 9/11 […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun