Blogi

Ammatillisen koulutuksen kehityssuunnat

Osku Laukkanen 4.1.2024

Juttu on julkaistu Turun Sanomien Mielipiteet-sivulla 27.12.2023.

Ammatillinen koulutus ja ammatilliset tutkinnot palvelevat alueen työ- ja elinkeinoelämää. Tätä palvelutehtävää kehitetään ammatillisissa oppilaitoksissa – myös meillä Turun AKK:ssa – jatkuvasti. Viimeisin valtakunnallinen ”tiekartta” piirrettiin ammatillisten tutkintojen kehittämiseen asetetun TUTKE4-työryhmän loppuraporttiin, joka valmistui 16.11.2023.

Kehittämisehdotukset osuvat hyvin uuden hallitusohjelman kylkeen. Yhtenä suurena tavoitteena on joustavoittaa ammatillisten tutkintojen suorittamista, ja siten parantaa työelämän tarpeisiin vastaamista tulevaisuudessa. Koulutuksen järjestäjiä kannustetaan lisäämään ammatti- ja erikoisammattitutkintojen osien tarjontaa. Näin erityisesti lisä- ja täydennyskoulutuksessa käytettäisiin entistä enemmän tutkinnon osia kokonaisten tutkintojen sijaan.

Joustavuutta voidaan lisätä tarjoamalla opiskelijalle entistä enemmän valinnanmahdollisuuksia juuri hänen tarvitsemaansa osaamisen kehittämiseen.

Tämä saavutetaan esimerkiksi siten, että niin tutkinnon perusteissa kuin koulutuksen järjestäjän tarjoamissa paikallisissa tutkinnon osissakin on tarjolla mahdollisuuksia ajankohtaisiin työelämän osaamistarpeisiin. Näin saavutetaan todellisia räätälöityjä koulutusmalleja, jotka palvelevat täsmällisesti sekä työelämän että osaamista hankkivan yksilönkin tavoitteita.

Koulutuksen järjestäjillä tulee olla valmius kehittää ja tuotteistaa tutkinnon osien ympärille rakennettuja osaamisen kokonaisuuksia esim. yhdistelemällä eri tutkintojen osia keskenään. Näin voidaan tukea työllistymistä ja vastata muuttuviin työelämän haasteisiin.

Me ammatillisen koulutuksen järjestäjät toteutamme tehtäväämme aina lain ja asetusten mukaisesti. Tutkintojen ammattitaitovaatimukset on kirjattu kunkin tutkinnon perusteisiin. Niistä käy ilmi, mitä osaamista tutkinnon saavuttamiseksi tarvittavissa tutkinnon osissa vaaditaan. Tutkinnon perusteiden kehittämisestä vastaa Opetushallitus yhteistyössä työelämän ja koulutuksen järjestäjien kanssa.

Ammattitaitovaatimuksia tarkastellaan, kun tutkinnon suorittaja tekee näyttöä työelämän tehtävissä. Näyttöön pääsee, kun opettaja toteaa opiskelijalla olevan riittävää osaamista näyttöä varten. Tutkinnon osa on suoritettu, kun kaikki vaatimukset on näytetty. Osaaminen siis ratkaisee.

Tässä ollaankin juuri ammatillisen koulutuksen ytimessä. Osaamista hankitaan monipuolisesti henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (HOKS) laaditun suunnitelman mukaisesti. Siinä tunnistetaan ja tunnustetaan aiempi osaaminen ja suunnitellaan yksilöllisesti askel kerrallaan, miten ja missä puuttuvaa osaamista hankitaan. Oppia voi joustavasti esimerkiksi työelämässä, lähi- tai etäopinnoissa ja ammatillista osaamista kehittävissä projekteissa. Työelämän oppiminen sovitaan aina joko koulutus- tai oppisopimuksena. Kaiken oppimisen tukena on aina myös opiskelijalle suunnitellut tarvittavat ohjaus- ja tukitoimet.

TUTKE4-työryhmän loppuraportissa nostetaan esille, että yksittäisten tutkinnon osien tarjoaminen tulisi tehdä rahoituksellisesti kannattavammaksi oppilaitoksille. On totta, että nykyinen rahoitusmalli ei tue pelkkien yksittäisten tutkinnon osien tarjoamista. Samaan asiaan osuu myös hallitusohjelma, jossa tavoitellaan ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän uudistamista.

Olemme tottuneet ammatillisessa koulutuksessa jatkuvaan muutokseen, niinpä muutokset eivät pelota.

Kehitämme toimintaamme jatkuvasti palvellaksemme alueemme työ- ja elinkeinoelämän tarpeita, työllistymisen tavoitteita unohtamatta. Toimintamme laatu rakentuu työelämän yhteistyöverkostoista ja ammattitaitoisesta henkilöstöstä, joka työskentelee isolla sydämellä oman työnsä sekä ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi. Näistä lähtökohdista on hyvä lähteä uudistamaan ja kehittämään ammatillista koulutusta.

Toimitusjohtaja Tommi Forss / Turun Aikuiskoulutussäätiö
Pedagoginen rehtori Osku Laukkanen / Turun AKK

Osku Laukkanen

Minulla on kohta kolmenkymmenen vuoden kokemus Turun AKK:ssa. Vastaan pedagogisena rehtorina oppimisen ja opettamisen kokonaisuuden johtamisesta. Saan tehdä töitä innostaen, tukien ja innovoiden aktiivisen henkilöstömme kanssa. Onnistumiset rakentuvat ihmisten väliseen luottamukseen, tehokkuuteen, osaamiseen ja strategiseen laatutyöhön. Toinen ammatillinen osaamiseni liittyy journalismiin, olen tehnyt toimittajan töitä vuodesta 1985 lähtien, pääosin Ylen urheilutoimituksessa.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 8.1.2021 Blogi

    Matkalla kohti huippulaatua

    Vuosi 2020 oli Turun AKK:n pitkän laatumatkan toimeliain vuosi. Laatumatka on maraton, jonka osallistujat eivät luultavasti pääse milloinkaan maaliin. Onneksi reitille osuu kuitenkin useita väliaika- ja huoltopisteitä. Matka on riittävän pitkä, jotta toimintamme saadaan niin laadukkaaksi, että loppusuoran lähestyessä voimme ylpeinä valita maaliviitoituksen, jonka päällä lukee: huippulaatu. Oikealla uralla Yhtenä maamme merkittävimpänä ammatillisen koulutuksen toimijana […]

  • 10.2.2022 Blogi

    Työelämän tyytyväisyys on ratkaisevan tärkeää ammatillisille oppilaitoksille

    Tämä kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Turun Sanomissa 10.2.2022   Ammatillisen koulutuksen rahoitus perustuu jo lähes kolmannekseltaan oppilaitoksen suorituksiin ja onnistumisiin. Perusrahoituksen lisäksi vuosittain jaettavaan rahoitukseen vaikuttavat oppilaitoksessa suoritetut tutkinnot ja tutkinnon osat sekä opiskelijoiden työllistyminen, jatko-opinnot ja opiskelija- ja työelämäpalaute. Nyt helmikuussa ammatillisten oppilaitosten työelämän sopimuskumppanit koulutus- ja oppisopimuksissa saavat ensimmäistä kertaa vastattavakseen valtakunnallisen […]

  • Opettaja Anniina Nieminen kuulokkeet päässä kannettavan tietokoneen ääressä.

    2.7.2024 Ajankohtaista

    Pedagogiikan merkitys verkko-oppimisympäristöissä

    Verkko-oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon pedagogiset näkökulmat. Lue opettaja Anniina Niemisen vinkit verkko-oppimisympäristön suunnitteluun.

  • 18.1.2018 Blogi

    Amisreformi alkoi – hyvät asiat pysyy ja paranoo

    ’-En aio kertoa teille, mitkä ovat tulevaisuuden ammatteja tai töitä, koska en tiedä, mitä ne ovat”. Näillä sanoilla tähtitieteilijä, emeritusprofessori Esko Valtaoja aloitti puheenvuoronsa marraskuussa Turussa valtakunnallisessa Opetusministeriön seminaarissa. Puheen aiheena oli tulevaisuuden ammatit ja työt. Valtaojan mukaan ne ammatit, joihin nyt päiväkodissa olevat lapset valmistuvat, eivät ole vielä olemassa. Totta, maailma muuttuu – mutta […]

  • 10.2.2020 Blogi

    Sinä olet osa laatua

    Aiemmin laatu oli tuotannon mittari – sillä mitattiin usein vain tuotteen virheettömyyttä. Nykyisin laadun lopullinen mittaaja on asiakas. Käytännössä asiakaskokemus määrittää yhä enemmän sen, miten laadukas organisaatio on. Jokainen meistä palvelee asiakasta omalla tavallaan, taustalla olevan määrittelyn (laatujärjestelmä, lait ja asetukset) tukemana. Käytännössä meidän kaikkien työpäivät ovat asiakkaan palvelemista. Asiakaskokemus Osa asiakkaista nähdään kasvotusten, osaa […]

  • 22.12.2022 Ajankohtaista

    Remontointi kiinnostaa monia

    Huoneistoremontoijan koulutus on nopea ja tehokas alku kunnostus- ja remontointitehtäviin rakennusalalle. Vaikka koulutuksen nimi viittaa vahvasti remontointiin, koulutus antaa valmiudet toimia myös sisävalmistusvaiheen työtehtävissä uudisrakentamisen kohteissa. Moni on työllistynyt koulutuksen kautta alalle. Syyskuussa 2022 alkoi jälleen uusi ryhmä, jonka ikähaarukka on 25-50 vuotta ja taustat hyvinkin erilaisia. Useammalla on mielessä asuntoflippaus, eli huonokuntoisen kohteen ostaminen, […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun