Blogi
Amisreformi alkoi – hyvät asiat pysyy ja paranoo
’-En aio kertoa teille, mitkä ovat tulevaisuuden ammatteja tai töitä, koska en tiedä, mitä ne ovat”. Näillä sanoilla tähtitieteilijä, emeritusprofessori Esko Valtaoja aloitti puheenvuoronsa marraskuussa Turussa valtakunnallisessa Opetusministeriön seminaarissa. Puheen aiheena oli tulevaisuuden ammatit ja työt. Valtaojan mukaan ne ammatit, joihin nyt päiväkodissa olevat lapset valmistuvat, eivät ole vielä olemassa.
Totta, maailma muuttuu – mutta millä aikataululla. Ammatillista koulutusta uudistetaan nyt vauhdilla ja yhtenä vahvana perusteena käytetään juuri tuota Valtaojan – ja monen ennakoijan – ajatusta, että tulevaisuuden työt ovat täysin muuta kuin tänä päivänä.
Ammatillisen koulutuksen uudistuksessa, amisreformissa, tavoitteena on mm. yhtenäistää koulutus- ja tutkintojärjestelmä. Tämän vuoden alusta lähtien nuoret ja aikuiset suorittavat ammatillisen koulutuksen samalla tavalla: henkilökohtaisen koulutussuunnitelman mukaan omaa polkua edeten, vahvassa ohjauksessa ja yhteistyössä työelämän kanssa. Tutkintoa ei saa suoritetun koulutuksen tai tutkintotilaisuuksien perusteella vaan ammattitaito osoitetaan työelämässä oikeissa työtehtävissä, näytöissä.
Kuulostaako tutulta? Malli on suurin piirtein sama, jota ammatillisessa aikuiskoulutuksessa on toteutettu jo kaksikymmentä vuotta. Nyt se on nimetty reformiksi, jotta nuorisopuolella päästään samaan kyytiin. Toki mm. termit muuttuvat, enää ei ole työssäoppimista vaan koulutussopimus.
Olemme ylpeitä siitä, että meidän vanha toimintatapamme on nyt valtakunnan uusi ja ”virallinen” malli. Mutta kyllä meidän aikuiskouluttajienkin työ kehittyy, onneksi: yhteistyö työelämän kanssa tiivistyy, opettajat tekevät yhä enemmän moniammatillista yhteistyötä ja huolehdimme vahvemmin siitä, että opiskelijat työllistyvät tai siirtyvät jatko-opintoihin ammatillisen koulutuksen päätyttyä. Tähän meillä on osaamista.
Tulevaisuus tulee, mutta elämme tässä ja nyt. Kuusikymppinen ammatinvaihtaja ei kehitä osaamistaan tähtitieteilijän perspektiivissä. Työvoimaa tarvitaan edelleen vanhoihin ammatteihin ja töihin. Telakka, rakennustyömaa tai autotehdas ei pyöri ilman tämän päivän osaajia, robotit eivät vielä korvaa siivoojia. Todennäköisesti teemme monia samoja tehtäviä vielä silloinkin, kun nämä nykyiset päiväkoti-ikäiset ovat työelämässä.
Vaikka suunta on tulevaisuuteen, ammatillinen koulutus valmistaa edelleen myös tämän päivän ja lähitulevaisuuden työntekijöitä. Voit siis huoletta hypätä kyytiin. Hyvät asiat pysyy ja paranoo.