Ajankohtaista
Alanvaihto vuodessa unelma-ammattiin
”Olin asettanut 40 vuoden iän takarajaksi sille, että otan askeleen kohti uutta alaa. Tuntui, että vanhassa työpaikassa olin jo antanut kaikkeni ja myös nähnyt kaiken”, 15 vuotta kaupan alalla työskennellyt Heta aloittaa. Nyt Heta on täyttänyt 40 ja opiskelee koulunkäynninohjaajaksi Turun AKK:ssa.
Tämä ei ollut ensimmäin kerta, jolloin Heta oli pohtinut alanvaihtoa. Hän oli aiemmin hakenut lähihoitajakoulutukseen, mutta ei tullut silloin valituksi. Sittemmin ajatus opiskelusta oli lähes kuopattu ja Heta keskittyi hakemaan työpaikkoja. Hän oli hakenut muutamiin päiväkoteihinkin, mutta ne paikat menivät alan tutkinnon suorittaneille eli pätevämmille hakijoille. Heta oli kuitenkin varma, ettei hänestä enää olisi opiskelijaksi eikä pitkä koulutus tuntunut taloudellisestikaan mahdolliselta.
Eräänä päivänä Facebookia selatessaan hänen silmiinsä osui Turun AKK:n kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta kertova julkaisu. ”Ei voi olla totta, että koulutus kestää vain vuoden!”, Heta kertoo miettineensä ja täyttäneensä hakemuksen samantien. Hänet hyväksyttiin koulutukseen – itselle tehty lupaus sai siivet.
Käytännönläheistä opiskelua
Samassa ryhmässä Hetan kanssa on muitakin samaa ikäluokkaa olevia alanvaihtajia. Työssäoppimisjakso eli työharjoittelu koitti jo kahden viikon opintojen jälkeen.
”Olimme kaikki todella jännittyneitä, mutta näin jälkeenpäin ajatellen se olikin tosi hyvä juttu päästä tutustumaan alaan käytännössä”, Heta muistelee. Oppilaitoksessa vietetyt päivät sisältävät paljon teoriaa, mutta tälläkin alalla käytännön työ on se, mikä opettaa tekijäänsä parhaiten. ”Parasta on, kun työssäoppimispaikoissa tapaa pitkän uran alalla tehneitä ihmisiä, jotka jakavat tietojaan ja kokemuksiaan”, Heta kertoo innostuneena.
Heta tunnustaa, että kynnys lähteä opiskelemaan oli korkea, mutta kaikki on mennyt hienosti, eikä hän ole päivääkään katunut päätöstään. Päinvastoin; on ollut ihanaa päästä näkemään koulumaailmaa ja mitä siellä oikeasti tapahtuu. Ala tuntuu omalta ja välillä Heta kertoo miettivänsä, voiko tämä olla edes työtä. Toki arjessa on myös vaativia ja haastavia tilanteita, mutta silti rento meininki.
Ohjaajaksi lasten, nuorten tai aikuisten pariin
Koulutuksesta on mahdollista suuntautua ohjaajaksi eri koulutusasteille. Opettaja Pauliina Karhumäki-Ranta on kannustanut opiskelijoita suorittamaan koulutukseen sisältyvät työssäoppimiset eri paikoissa, jotta he saisivat mahdollisimman laajan näkemyksen alan mahdollisuuksista.
Heta on ollut työssäoppimassa jo kolmessa eri paikassa: alakoulussa, iltapäivätoiminnassa ja erityiskoulussa. ”Paikanvaihto on tuntunut raskaalta, kun on juuri päässyt sisään yhteen paikkaan, mutta toisaalta olen saanut monipuolista työkokemusta ja sen myötä käsityksen siitä, missä haluan alalla työskennellä”, Heta sanoo.
Haastatteluhetkellä Heta on työssäoppimassa erityiskoulussa, jonne hän toivoo myös työllistyvänsä valmistuttuaan. Heta toimii opettajan apuna luokassa. Hän kertoo, että erityiskoulussa ollaan enemmän läsnä oppitunneilla. Kahta lasta kohtaan on yksi ohjaaja. Oppilailla on erilaisia tarpeita ja ohjaaja on vierellä koko ajan. Heta kertoo juuri harjoittelevansa tukiviittomia, joita käytetään erityiskoulussa päivittäin. Niitä on opeteltu myös ammattitutkinnon oppitunneilla.
Alanvaihto toi uuden rytmin päivään
Ennen opintojaan Heta kertoo miettineensä erityisesti sitä jaksaisiko hän vielä opiskella iltaisin työpäivän jälkeen. ”Välillä on joutunut tekemään enemmän kotitehtäviä, mutta kaikesta olen selvinnyt ja loppujen lopuksi koulutus on enemmän käytännönläheistä työtä”.
Perhearjen hän on saanut yhdistettyä opiskeluun, kiitos säännöllisen päivärytmin. Hetan opinnot jatkuvat vielä, mutta hän sai jo sijaisuuden talviloman ajaksi kerhotoiminnasta.
”Olen niin innoissani, kun olen päässyt uudelle alalle!”, Heta iloitsee ja suosittelee samaa aivan kaikille, jotka pohtivat alanvaihtoa.