Blogi
Opiskelijakyselymme vahvisti: Etä- ja verkko-opetus toimii hyvin!
Olemme eläneet ammatillisessa koulutuksessa poikkeuksellisia aikoja jo puolitoista kuukautta.
Lähdimme poikkeustilanteeseen hyvästä vauhdista. Olemmehan viime vuosina päämäärätietoisesti kehittäneet henkilöstömme digiosaamista. Myös yhteiset tutkinnon osat olimme jo ”ajaneet” verkkoon ennen koronatilannetta. Opinto-ohjaajat oli jo valmiiksi viritelty YTO-hoksaajiksi ja omakieliset ohjaajat opiskelijoiden ja opettajien tueksi.
Kun valtioneuvosto reilu puolitoista kuukautta sitten alkoi valmistella nyt voimassa olevia rajoituksia, olimme me jo lähes valmiina. Viikonlopun aikana, ennen koronaviikon alkua, kirjasimme johtoryhmässä suunnitelmamme ja linjaukset rajoitusajan toimintaan. Sitä tietä olemme nyt kulkeneet ja kehittäneet toimintaamme viikko viikolta.
Lähdimme liikkeelle siitä ajatuksesta, että vaikka toiminta oppilaitoksissa pääosin tyrehtyy, toiminta Turun AKK:ssa jatkuu, mutta vain eri tavalla. ”Kylvimme” yhteisesti sitä ajatusta, että henkilöstömme tekee tässä tilanteessa kaikkensa, että opiskelijoidemme opinnot etenevät viranomaisten määräykset ja terveys- ja turvallisuusnäkökulmat huomioiden.
Toimintaamme ohjaavat viranomaiset ovat kirjanneet määräyksiä ja ohjeita koronakuukauden aikana aika tiiviisti. Niitä olemme lukeneet tarkalla silmällä ja muokanneet toimintaamme matkan varrella niiden sallimissa rajoissa.
Viikko sitten kysyimme opiskelijoiltamme, mitä mieltä he ovat? Lähetimme sähköpostikyselyn 1200:lle tutkintokoulutuksen opiskelijallemme. Vastaajia oli 20 %. Pyysimme heitä arvioimaan arviointiskaalalla 1 – 5, miten olemme onnistuneet etä- ja verkko-opetuksen toteuttamisessa?
Olemme onnistuneet erinomaisesti.
Halusimme saada arvion siitä, miten Turun AKK on onnistunut tässä tilanteessa etä- ja verkko-opetusjärjestelyissä?
- Peräti 70 % vastaajista oli sitä mieltä, että Turun AKK:n etä- ja verkko-opetusjärjestelyt ovat onnistuneet erinomaisesti tai hyvin, eli he antoivat tähän kysymykseen arvosanaksi 4 tai 5.
Toiseksi kysyimme sitä, miten hyvin opiskelijamme kokivat saavansa ohjausta ja tukea?
- 71 % totesi tässä tilanteessa saamansa ohjauksen ja tuen olleen erinomaista tai hyvää, eli antoi arvosanan 4 tai 5.
Halusimme myös selvittää, miten opiskelija-asiakkaamme olivat tunnistaneet koko henkilöstömme palveluasenteen tässä poikkeustilanteessa?
- Peräti 82 % vastaajista kiitteli AKK:n henkilökunnan palveluasennetta tässä tilanteessa erinomaiseksi tai hyväksi, eli antoi arvosanan 4 tai 5.
Tällä tiellä jatkamme yhdessä eteenpäin!