Ajankohtaista

Paras mahdollinen ammatillinen koulutus tehdään yhdessä työelämän kanssa

Osku Laukkanen 11.4.2025

Rakennusalan opiskelijat harjoittelemassa perustustöitä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö teetti tammi-helmikuun vaihteessa laajan kyselytutkimuksen ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta. Verkkoaivoriihessä kysyttiin opiskelijoilta, työelämältä, sidosryhmiltä, opettajilta ja koulutuksen järjestäjiltä näkemyksiä ammatillisen koulutuksen kehittämisestä ja tulevaisuudesta. Kyselyn tuloksista kerrottiin edellisviikolla ministeriön webinaarissa.

Ammatillisen koulutuksen tilanne on ollut viime aikoina esillä varsinkin siihen kohdistettujen rahoitusleikkausten vuoksi. Niiden vuoksi myös täällä Varsinais-Suomessa on jouduttu tekemään tai ainakin suunnittelemaan tulevia sopeutuskeinoja tilanteeseen mukautumiseksi.

Kaikesta huolimatta tarve ammatilliselle koulutukselle ei ole hävinnyt mihinkään, eikä ole häviämässä. Yhtäältä ammatillisten osaajien tarve, ja toisaalta kasvava työttömyys, pitävät siitä huolen. Työelämässä tarvitaan jatkuvasti uutta osaamista ja täydennyskoulusta arkisiin ammatteihin. Myös eläköitymisennusteet painavat tarpeen vaakakupissa. Eikä tässä vielä kaikki. Myös pienenevät ikäluokat haastavat työelämän osaajatarpeen.

OKM:n verkkoaivoriiheen osallistui yhteensä lähes kaksi tuhatta vastaajaa. Suurimmat vastaajaryhmät olivat ammatillisten oppilaitosten opetushenkilöstö, opiskelijat ja työelämän edustajat. Varsinais-Suomesta saatiin kyselyyn yhteensä 109 vastausta.

Kyselyyn vastanneiden pääviesti oli, että paras mahdollinen ammatillinen koulutus toteutuu tulevaisuudessa yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämälähtöisen koulutuksen toteutuminen ei ole pelkkää utopiaa, vaan sitä tapahtuu jo koko ajan ammatillisissa oppilaitoksissa.

Työelämä ja sen osaajatarpeet ovat toimintamme keskiössä. Oppilaitosten päivittäinen toiminta perustuu jatkuvaan yhteistyöhön työelämän ja sen eri viiteryhmien kanssa. Heidän kanssaan yhdessä suunnittelemme ja toteutamme koulutuksia, sekä huolehdimme myös yhdessä tutkinnon osien näyttöjen arvioinnista.

Siinä toki on eroja, miten nämä ydintavoitteet toteutuvat laadullisesti tarkasteltuna eri oppilaitoksissa. Siinä riittää varmaan jokaiselle petrattavaa ja myös uusia mahdollisuuksia.

Kyselyyn vastanneet nostivat yhdessä tärkeimmäksi asiaksi ammatillisen koulutuksen tulevaisuuden onnistumisessa oppimisen ohjaus- ja tukitoimet. Se onkin osuva kohta, sillä ministeriön antama rahoitus tulee uudistuessaan perustumaan entistä enemmän yksilöllisiin onnistumisiin ja suorituksiin. Niihin ei ylletä ilman onnistumisia.

Tähän myös me olemme keskittyneet. Jokainen meillä aloittava aikuisopiskelija osallistuu opinto-ohjaajan vetämään oppistarttiin ja digiopettajan toteuttamaan digistarttiin. Niissä varmistetaan ja luodaan pohja tuleville opinnoille, kartoitetaan oppimiseen liittyvät valmiudet ja asenteet sekä aloitetaan tarvittavien ohjaus- ja tukitoimien toteuttaminen. Heti tämän jälkeen jokainen opiskelija käy vielä oman alansa ammattiopettajan kanssa läpi aiemman ammatillisen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen.

Vastauksissa korostettiin heti ohjaus- ja tukitoimien jälkeen myös yksilöllisiä opintopolkuja ja siihen liittyviä mahdollisuuksia edetä opinnoissa nopeammin. Tässä on kyse ihan oikeasti toteutuvasta henkilökohtaistamisesta, jossa opiskelijan aiempi osaaminen määrittelee oppimisen polut ja lukujärjestyksen. Suunnitelma kirjataan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan eli HOKS:iin.

Laatu syntyy arjen teoista ja se resonoi suoraan asiakkaisiin. Sanomattakin selvää, että sen tavoitteleminen kantaa aina hedelmää. Ammatillisen koulutuksen laadukas mielikuva tuli esille myös juuri julkaistusta Kuntaliiton teettämästä kuntalaistutkimuksesta. Sen mukaan ammatilliseen koulutukseen osallistuneet kokevat sen hyvin laadukkaana.

Ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta on tämänkin kyselyn perusteella hyvin selkeä kuva. Osaamistarve on ilmeinen ja sen toteutumiseksi tarvitaan yksilöllisiä sekä joustavia ratkaisuja. Yhteistyöstä työelämän kanssa puhumattakaan. Myös roolimme yhteiskunnallisesti merkittävien tavoitteiden toteuttajana nousee arvoonsa, kun puhutaan työllistymisen tukemisesta, yritysten kasvusta, kuntien ja kaupunkien elinvoimasta ja kotoutumisesta.

Uskallan väittää, että ne oppilaitokset, joiden toiminta rakentuu näille toimintaperiaatteille, ovat myös tulevaisuudessa vahvoilla. Osaajille riittää aina kysyntää.


Julkaistu mielipidekirjoituksena Turun Sanomissa 5.4.2025.

Osku Laukkanen

Työskentelen Turun AKK:n apulaisrehtorina. Vuodet ovat opettaneet, että kaikki onnistumiset rakentuvat ihmisten väliseen luottamukseen, tehokkuuteen, osaamiseen ja strategiseen laatutyöhön. Toinen ammatillinen osaamiseni liittyy journalismiin, olen tehnyt toimittajan töitä vuodesta 1985 lähtien, pääosin Ylen urheilutoimituksessa.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 7.2.2023 Ajankohtaista

    Ohjaajaksi eri ikäisille

    Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteiden uudistuttua vuoden 2023 alusta on tutkinnossa enemmän valinnanvaraa ja mm. mahdollisuus suuntautua ohjaamaan vain yläkouluikäisiä tai aikuisia. Aiemmin tutkinnossa oli pakollisena osana aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus, joka edellytti harjoittelua koululaisten iltapäivätoiminnassa. Uudistuksen jälkeen on mahdollista valita, tekeekö tutkinnon lasten ja nuorten vai aikuisten parissa. Nyt tutkinto vastaa paremmin työelämän vaatimuksia […]

  • 4.1.2024 Blogi

    Ammatillisen koulutuksen kehityssuunnat

    Juttu on julkaistu Turun Sanomien Mielipiteet-sivulla 27.12.2023. Ammatillinen koulutus ja ammatilliset tutkinnot palvelevat alueen työ- ja elinkeinoelämää. Tätä palvelutehtävää kehitetään ammatillisissa oppilaitoksissa – myös meillä Turun AKK:ssa – jatkuvasti. Viimeisin valtakunnallinen ”tiekartta” piirrettiin ammatillisten tutkintojen kehittämiseen asetetun TUTKE4-työryhmän loppuraporttiin, joka valmistui 16.11.2023. Kehittämisehdotukset osuvat hyvin uuden hallitusohjelman kylkeen. Yhtenä suurena tavoitteena on joustavoittaa ammatillisten tutkintojen […]

  • 10.2.2022 Blogi

    Työelämän tyytyväisyys on ratkaisevan tärkeää ammatillisille oppilaitoksille

    Tämä kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Turun Sanomissa 10.2.2022   Ammatillisen koulutuksen rahoitus perustuu jo lähes kolmannekseltaan oppilaitoksen suorituksiin ja onnistumisiin. Perusrahoituksen lisäksi vuosittain jaettavaan rahoitukseen vaikuttavat oppilaitoksessa suoritetut tutkinnot ja tutkinnon osat sekä opiskelijoiden työllistyminen, jatko-opinnot ja opiskelija- ja työelämäpalaute. Nyt helmikuussa ammatillisten oppilaitosten työelämän sopimuskumppanit koulutus- ja oppisopimuksissa saavat ensimmäistä kertaa vastattavakseen valtakunnallisen […]

  • Kuva rakennusalan työsalista, jossa opiskelijat tekemässä harjoituksia.

    23.1.2025 Opiskelijatarinat

    Kylpyhuoneremontoijaksi lyhyellä koulutuksella

    Osaaville kylpyhuoneremontoijille on kysyntää: edellisestä koulutuksesta työllistyi kaikki ja kaksi lähti itsenäisiksi yrittäjiksi., iloitsee opettaja Jani Lehtilä.

  • 19.2.2018 Blogi

    Uudet konstit kukkimaan

    Uutta ammatillista koulutusta on kohta toteutettu suomen niemellä jo kaksi kuukautta. Rivakasti läpi vedetty lakiuudistus on herättänyt resonointia monelta laidalta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan suurin haaste on vanhasta poisoppiminen. Vanhat toimintamallit ovat juurtuneet syvälle. Vanhaan on turvallista ja helppo nojata, ja juuripa siksi uuden vertailu vanhaan ei ole millään muotoa järkevää. Se ei vie eteenpäin. Ammatillisten tutkintojen […]

  • 19.3.2024 Ajankohtaista

    Turun AKK:lle erinomaiset arvosanat työelämäyhteistyöstä

    Työelämäkumppanimme arvioivat Turun AKK:n onnistumista työelämäyhteistyössä OKM:n ja OPH:n toteuttamissa työpaikkaohjaaja- ja työpaikkakyselyssä. Jokaisessa kyselyyn vastanneessa yrityksessä on ollut Turun AKK:n oppisopimus- tai koulutussopimusopiskelija.  Kyselyissä arvioinnin kohteena on koulutuksen järjestäjän toiminta. Työelämän mielipiteitä on tärkeää kuulla ja palautteen tarkoituksena on seurata ammatillisen koulutuksen laatua sekä kehittää toimintaa ammatillisissa oppilaitoksissa. Työpaikkaohjaajat antoivat Turun AKK:lle arvosanaksi 4,6/5 Vastuulliset […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun