Ajankohtaista

Verkko-opiskelun hyödyt ja haasteet

Anniina Nieminen 29.8.2024

Opettaja Anniina Nieminen kuulokkeet päässä kannettavan tietokoneen ääressä.

E-oppiminen, e-opetus, eLearning, verkko-opetus ja verkko-oppiminen, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Käytännössä tämä tarkoittaa oppimista ja opetusta, tiedon hankkimista, soveltamista ja ymmärtämistä verkon ja digitaalisten kanavien kautta. Kyseessä ei ole ohimenevä ilmiö, vaan verkko-opetus ja -oppiminen on tullut pysyäkseen eri organisaatioiden, oppilaitosten ja järjestöjen koulutustoimintaan.

Opiskelijat ja ammattilaiset etsivät joustavia ja tehokkaita tapoja oppia uutta. Verkko-opiskelun suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina ja sen myötä monet oppilaitokset tarjoavat yhä lisääntyvissä määrin verkkokursseja ja etäopetusta.

Verkko-opiskelu mahdollistaa opiskelun paikasta riippumatta, mutta siitä hyötyvät myös ne, jotka eivät voi osallistua perinteisiin luokkahuoneopetukseen. Oppimateriaalit voivat olla saatavilla reaaliajassa tai asynkronisesti, joka mahdollistaa opiskelun omaan tahtiin.

Verkko-opetuksessa voidaan käyttää eri muotoja ja menetelmiä:

  • Verkon tukema lähiopetus yhdistää perinteisen luokkaopetuksen ja verkkomateriaalin käytön.
  • Verkkoon painottuva monimuoto-opetus kombinoi verkkokursseja ja lähiopetusta.
  • Itseopiskelu verkossa mahdollistaa joustavan oppimisen ajasta ja paikasta riippumatta.

Verkko-oppimisen etuja ovat muun muassa:

  • Opiskelija voi suunnitella opinnot itsenäisemmin ja edetä omaan tahtiinsa
  • Opettajan manuaalisesti tehtävä työ vähenee, kun koulutusmateriaali on verkossa. Lisäksi verkko-opetus tekee opetuksesta monimuotoisempaa, kun materiaaleihin voidaan sisällyttää esimerkiksi videoita, simulaatioita ja keskustelupalstoja.
  • Opetusta voi järjestää joustavasti etänä ja siihen voi osallistua paikasta riippumatta. Tämä on myös taloudellisempaa kuin perinteinen luokkahuoneopetus.
  • Oppimistulosten seuranta on tehokkaampaa.

Verkko-opetuksen laadun mittaaminen

Tässä listattuna muutamia esimerkkejä verkko-opetuksen laadun mittaukseen:

  • Reaktiot: Mitä opiskelijat ajattelivat koulutuksesta? Tämä mittaa heidän reaktioitaan ja kokemuksiaan.
  • Oppiminen: Kuinka paljon tietoa tai taitoa opiskelijat hankkivat? Tämä mittaa oppimista.
  • Käyttäytyminen: Kuinka paljon opiskelijoiden käyttäytyminen ja taidot parantuivat? Tämä mittaa käyttäytymisen muutosta.
  • Tulokset: Mikä oli vaikutus liiketoimintaan?

Kun toteutat verkko-opetusta, kannattaa opiskelijoilta kerätä käyttäjäpalautetta. Sen perusteella voit kehittää opetustasi. On hyvä muistaa, että laadun kehittäminen on jatkuva prosessi, sillä opiskelijoiden tarpeet ja odotukset voivat vaihdella.

Verkko-oppimisen ja -opetuksen haasteet

  • Opiskelijoiden motivaation ja kiinnostuksen ylläpitäminen
  • Vähäinen vuorovaikutus opettajien ja muiden opiskelijoiden kanssa
  • Opiskelijan ajankäytön hallinta, koska verkko-oppiminen voi olla pitkälti itsenäistä opiskelua
  • Sisällön ja opetusmateriaalinen päivittäminen.

Lisäksi verkko-opetus vaatii opetushenkilökunnalta verkkopedagogiikan ja pedagogiikan huomioimisen taitoja, joista voit lukea lisää aiemmasta blogitekstistäni: Pedagogiikan merkitys verkko-oppimisympäristöissä – Turun AKK Yhteenvetona voidaan todeta verkko-opetuksen tarjoavan joustavuutta ja laajempaa saatavuutta, mutta se vaatii myös itseohjautuvuutta ja jatkuvaa kehitystyötä.

Anniina Nieminen

Olen yksi Turun AKK:n puhtauspalvelualan opettajista. Toimin vastuuopettajana Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinnossa, jonka toteutus on englanniksi ja Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan erikoisammattitutkinnossa. Olen erittäin kehitysmyönteinen ja halukas kehittämään omaa ammattitaitoani sekä työtäni jatkuvasti. Kiinnostuksen kohteitani ovat mm. digipedagogiikka, digikyvykkyyden vahvistaminen, tekoäly, verkko-opetus, verkko-oppimisympäristöt, datalla johtaminen, robotiikka, digisiivous ja -siivoojat. Olen työskennellyt puhtauspalvelualalla vuodesta 2009 lähtien. Alalla olen aloittanut ruohonjuuritasolta ja työskennellyt mm. laitosapulaisena, laitoshuoltajana, tiiminvetäjänä, työnjohtajana, palveluesimiehenä, tuoteryhmäpäällikkönä, kouluttajana ja nyt täällä Turun AKK:lla opettajana.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

  • 7.2.2023 Ajankohtaista

    Ohjaajaksi eri ikäisille

    Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon perusteiden uudistuttua vuoden 2023 alusta on tutkinnossa enemmän valinnanvaraa ja mm. mahdollisuus suuntautua ohjaamaan vain yläkouluikäisiä tai aikuisia. Aiemmin tutkinnossa oli pakollisena osana aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus, joka edellytti harjoittelua koululaisten iltapäivätoiminnassa. Uudistuksen jälkeen on mahdollista valita, tekeekö tutkinnon lasten ja nuorten vai aikuisten parissa. Nyt tutkinto vastaa paremmin työelämän vaatimuksia […]

  • Opettaja Anniina Nieminen kuulokkeet päässä kannettavan tietokoneen ääressä.

    2.7.2024 Ajankohtaista

    Pedagogiikan merkitys verkko-oppimisympäristöissä

    Verkko-oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon pedagogiset näkökulmat. Lue opettaja Anniina Niemisen vinkit verkko-oppimisympäristön suunnitteluun.

  • 25.3.2021 Blogi

    Opiskelijatyytyväisyys mallillaan Turun AKK:ssa

    Toimintamme perustuu ISO 9001:2015 sertifioituun laatujärjestelmään ja sen myötä rakennettuihin opettamisen ja oppimisen prosesseihin ja niitä tukeviin tukiprosesseihin. Yksi toimintamme peruspilareista on jatkuva parantaminen ja asiakastyytyväisyyden mittaaminen. Olemme säännöllisesti kysyneet korona-aikana opiskelijoiltamme, miten olemme heidän mielestään onnistuneet etä- ja verkko-opetuksen toteuttamisessa? Viimeisin kysely toteutettiin maaliskuun puolessa välissä. Sen tulokset kertovat, että opiskelijamme ovat edelleen tyytyväisiä […]

  • Opiskelija, joka käyttää opinnoissaan vr-laseja.

    3.4.2024 Digitaalisuus

    Digipedagogiikka muokkaa työelämän vaatimuksia

    Digipedagoginen osaaminen on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa, kun tavoitteena on valmistaa opiskelijoita työelämän vaatimuksiin. Organisaation on huomioitava eri sidosryhmien tarpeet ja kehitettävä digipedagogista osaamista monipuolisesti, jotta pysytään jatkuvasti kehittyvän digitalisaation matkassa mukana. On hyvä muistaa, että digipedagogiikka ei ole vain opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se vaikuttaa myös suoraan työelämään. Työntekijöiden digipedagoginen osaaminen parantaa organisaatioiden […]

  • 22.5.2020 Blogi

    Opettajakysely vahvisti: Etä- ja verkko-opetus toimii!

    Kysyimme huhtikuun lopulla opiskelijoiltamme kokemuksia etä- ja verkko-opetuksen toteutumisesta. Nyt kysyimme samaa opettajiltamme. Viime viikolla toteutettuun Turun AKK:n opettajakyselyyn vastasi 66 % tutkintokoulutuksen opettajaamme. Peräti 86 % opettajista oli sitä mieltä, että Turun AKK:n etä- ja verkko-opetuksen kokonaisuus on onnistunut hyvin tai erinomaisesti, he antoivat arvosanaksi 4 tai 5 viisiportaisella arviointiasteikolla. Vain 4 % arvioi, […]

  • 30.6.2020 Blogi

    Opiskele verkossa sähköasennusmestariksi

    Verkko-opinnot mahdollistavat opiskelun mistä tahansa, oman aikataulun mukaan Turun AKK:n sähköalalla aloitettiin keväällä 2020 pilottiprojekti, joka tarjosi mahdollisuuden opiskella verkko-opintoina sähköasennusmestariksi, eli sähkö- ja automaatioalan erikoisammattitutkinnon. Vastaavaa toteutusta ei ole ollut Suomessa tarjolla, joten projekti oli ainutlaatuinen. Verkko-opinnot mahdollistavat osallistumisen mistä päin Suomea tahansa ja koulutuksessa onkin nyt opiskelijoita Hangosta Inariin. Opetus, ohjaus ja arviointi […]

Selaa kaikkia

Siirry takaisin sivun alkuun